هلیلان - هلیلان در مسیر ادموندز

هلیلان

هلیلان یکی از بخش‌های شهرستان شیروان و چرداول در استان ایلام است. مرکز این بخش شهر توحید است.

گویش محلی مردم این بخش لکی می‌باشد.حکومت هلیلان در زمان قدیم در دست والی‌ها بوده که اخرین والی عبدلحسین خان ابوقداره بوده که اثار قلعه ان درروستای کهره قراردارد و زادگاه مرحوم مرتضی کرمی نماینده محترم مردم ایلام درمجلس شورای اسلامی است.
این وبلاگ برای گسترش شناخت منطقه هلیلان و مردم دوست داشتنی هلیلان می باشد .
در صورت تمایل به همکاری در قسمت نظرات مطرح کنید یا به ما ایمیل نمائید.
ایمیل وبلاگ : rasoolit1990@yahoo.com می باشد.
کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است.

مدیر وبلاگ : رسول عزیزی
سه شنبه 27 اردیبهشت 1390 :: نویسنده : رسول عزیزی

نوشته های زیر برگرفته از کتاب یادداشت هایی درباره لرستان نوشته ادموندز ترجمه

دکتر سکندر امان اللهی بهاروند و لیلی بختیار میباشد.

گزارش جاده خرم اباد به کرمانشاه ( ژانویه 1918)27 ژانویه

ساعت 9 به راه افتادیم هوا طوفانی است و ریزش برف به حدی است که به سختی جلوی  پایم را

میبینم. به همین علت نتوانستم مسیر بین راه را بررسی کنم. جلگه کوهدشت را  در  محلی  به  نام

گردنه گنداوه در سر خدم لکی پشت سر گذاشتیم در این گردنه راه کاملا باریک و بتدریج سرازیر

میشود از ساعت 11 از دره گذر کرده و وارد جنگلی از بلوط  شدیم و  سپس در  ساعت  12 به

دشت کیشمهر رسیدیم. دشت کیشمهر کاملا بی آب است و فقط یک  چشمه  کوچک در  جنوب  ان

یافت میشود. این دشت برخلاف کوهدشت پست و بلند دارد و تاحدی از درختان بلوط پوشیده است.

جاده معمولی از اینجا به بعد از طریق" گرمهی" ادامه می یابد ولی ما برای تهیه کاه و جو  بطرف

مال شخصی به نام" میرزا علی" حرکت کردیم. به مسیر خود در امتداد کیشمهر ادامه  داده از قله

"گدوک ویون" گذشتیم ریزش برف ادامه دارد و جاده کاملا  باریک  است  بطوریکه  مجبو  شدیم

قسمتی از ان را پیاده  و از روی  چهار اینچ  برف  پیاده  روی کنیم.  از  این  قله  دورنمای  جلگه

"هلیلان" و رود کرخه  کاملا   پیداست  در  ساعت 45 /4 به  ته دره   رسیدیم   در  میان   دشت

سیاه چادر به چشم نمیخورد  از این  رو به طرف  گنبد  "شاهزاده احمد"  یعنی محلی  که   سادات

به سر میبرند رفتیم.

28 ژانویه

ساعت 9 صبح حرکت کردیم .جاده از میان دره هلیلان به سمت شمال ادامه می یابد  این  ناحیه

حاصل خیز است و در سال سه نوبت محصول ذرت برداشت میکنند. درحدود  هفت  یا  هشت

سال است که بعلت هجوم ملخ گندم کاشته نمیشود. محل عبور  از رود  "سیمره" در  فاصله 5/1

مابل از گنبد( شاهزاده محمد) قرار دارد. در این محل عمق آب به 5/2 پا است  ولی  با این  حال

راهنما لازم است. در شمال رودخانه چند گودال متعفن وجود دارد که  بوی " سولفورهیدروژن"

از انها برمی خیزد. پس از طی مسافتی به" پله هبوت ( روستای پله کبود)"  که مرز  بین هلیلان

و "جلالوند" است رسیدیم. سپس در امتداد رود "جزمان" به راه خود ادامه دادیم و با پیمودن فاصله

کوتاهی رود تکیه را پشت سر گذاشتیم... ناگذیر به سمت غرب پیچیدیم و به منزل  علی جان خان

جلالوند رفتیم امروز روی هم رفته 16 مایل راه طی کردیم و بالاخره مقداری کاه  و جو از روستا

های اطراف بدست آوردیم.

29 ژانویه

از کناره تعدادی از روستاهای جلالوندها گذشتیم و سپس به طرف شمال پیچیده و از قله "تاویران"

که در حدود 6 اینچ برف ان را پوشیده عبور کردیم. دردامنه این کوه دهکده  قرار دارد. آب تکیه  از

میان دره باریکی که بین کوه تاویران و سلسله  جبالی که به  طرف  "سان رستم"  کشیده شده  عبور

میکند. باپیمودن سراشیبی سختی به قله "خلیلان" صعود کرده و از اینجا جلگه"ماهیدشت" کاملا پیداست.

31 ژانویه

جاده بسوی کرمانشاه پهن و خوب است ساعت یک بعد از نیمه شب به شهر رسیدیم.